اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف‌سرویس‌های تهران

امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

خبر شماره ۲۱۱۰

بیماری‌ها و مسمومیت‌های غذایی را بشناسید

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ , بازدید: ۳۸۵۷
عدم رعایت بهداشت فردی، دست‌های آلوده کارکنان و ظروف و ابزارآلات آلوده رستوران، عدم نگهداری درست مواد غذایی، سبزیجات خام آلوده، یخ آلوده و نحوه پخت نامناسب مواد غذایی باعث ایجاد بیماری در مصرف‌کنندگان می‌شود.

عدم رعایت بهداشت فردی، دست‌های آلوده کارکنان و ظروف و ابزارآلات آلوده رستوران، عدم نگهداری درست مواد غذایی، سبزیجات خام آلوده، یخ آلوده و نحوه پخت نامناسب مواد غذایی باعث ایجاد بیماری در مصرف‌کنندگان می‌شود.

 

به گزارش روابط عمومی اتحادیه، نایب رییس اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف‌سرویس تهران با بیان این مطلب اظهار داشت: بیماری‌های منتقل از غذا دارای انواع گوناگونی است که مهمترین و شایع‌ترین آنها، مسمومیت‌های مواد غذایی است.

 

بهرام ترامشلو با بیان اینکه مسمومیت‌های غذایی در اثر مصرف غذاهای پخته شده از قبل مانده فاسد به وجود می‌آید، افزود: برنج پخته شده فاسد، سیب زمینی پخته شده فاسد و انواع گوشت و مواد غذایی فاسد باعث بروز بیماری‌های مختلف در انسان می‌شود.

 

ترامشلو توضیح داد:‌ بیماری‌های « شیگلایی » از راه دست یا ظروف آلوده به غذا انتقال پیدا می‌کند.

 

وی با اشاره به بیماری وبا (التور)، علل گوناگونی را در بروز آن مؤثر دانست و گفت: این بیماری در اثر استفاده از آب ناسالم، مصرف سبزیجات شسته شده با آب آلوده، استفاده از غذای آلوده به صورت خام یا کاملا مغز پخت نشده و از راه دست آلوده، انتقال پیدا می‌کند.

 

نایب رییس اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف‌سرویس تهران استفاده از رنگ‌های خوراکی غیرمجاز را سرطان‌زا دانست و تصریح کرد: رنگ‌های خوراکی غیرمجاز شامل « تارتارازین، کریولین و سانست یلو » پس از مصرف در کبد ذخیره شده و در درازمدت سبب بروز آثار خطرناکی می‌شود به‌طوری‌که سرطان‌زا بودن آن نیز به اثبات رسیده است.

 

ترامشلو بار دیگر بر رعایت دمای مناسب در هنگام استفاده از روغن‌های پخت و پز تأکید کرد و یادآور شد: روغن‌های مورد استفاده در پخت و پز و سرخ کردن در صورت عدم رعایت دمای پخت، باعث بالا رفتن «اندیس پراکساید» شده و در اثر حرارت بالا به نقطه دود می‌رسد.

 

وی اضافه کرد: هنگامی‌ که روغن در دمای بالا به نقطه دود می‌رسد، « آلرولئین » تولید می‌کند که این سم باعث ایجاد رادیکال آزاد در بدن شده و فرد مصرف‌کننده را مبتلا به سرطان می‌کند.

 

توضیح برخی اصطلاحات بیماری‌ها:

شیگلایی: شیگلا موجب اسهال خونی می‌شود؛ اسهال‌ خونی‌ باکتریایی‌ ناشی از شیگلوز عبارت‌ است‌ از یک‌ عفونت‌ باکتریایی‌ در لایه‌های‌ سطحی‌ پوشاننده‌ جدار داخلی‌ روده‌ها. این‌ بیماری‌ در اثر تماس‌ نزدیک‌ فردی‌ است‌ و به‌ صورت‌ همه‌گیری‌ رخ‌ می‌دهد. دل‌ پیچه‌، تب، اسهال، وجود خون‌، مخاط‌، یا چرک‌ در مدفوع‌، تهوع‌ یا استفراغ‌ و دردهای‌ عضلانی‌ از علائم عفونت شیگلایی روده است.

 

وبا (التور): وَبا بیماری است که از طریق آب توسط باکتری ویبریو کلرا ایجاد می‌شود. این باکتری با نوشیدن آب آلوده یا خوردن ماهی نپخته یا خوردن صدف‌ها وارد بدن می‌شود. در ایران بیشترین راه انتقال آن، سبزی‌های آلوده‌ است. سبزی‌هایی که در هنگام کاشته شدن با کود انسانی (پساب) تغذیه می‌شوند دارای بیشترین آلودگی هستند.

 

تارتارازین: یک ماده رنگ‌کننده غذایی، به رنگ زرد لیمویی مصنوعی است که به‌صورت رنگ غذایی افزودنی مصرف می‌شود. این رنگ نسبت به تغییرات PH تقریبا مقاوم است و در PH‌های بین ۳ تا ۸ تغییری پیدا نمی‌کند. هر ۲۰ گرم آن در ۱۰۰ میلی‌لیتر آب با ۲۵ درجه سانتیگراد حل می‌شود. این رنگ در برابر نور و گرما پایدار است ولی در مقابل اکسیژن (اکسایش) تغییر می‌کند و در محیط‌های قندی ۱۰ درصد نیز تغییر نمی‌کند.

 

کریولین: یک نوع رنگ خوراکی مصنوعی است که در صنعت تولید پاستا و ماکارونی استفاده شده و به‌دلیل قیمت مناسب آن  نسبت به بتاکارتن سبب شده تا تولیدکنندگان ماکارونی از این رنگ به وفور استفاده کنند.

 

سانست یلو: یک نوع رنگ خوراکی مصنوعی، زرد متمایل به نارنجی است که درصنایع نوشابه‌سازی، شیرینی و آب‌نبات مصرف دارد.

 

اندیس پراکساید: عبارت است از میلی اکی والان گرم پراکسید یا اکسیژن فعال موجود در یک کیلوگرم از نمونه روغن و یا چربی. اندیس پراکسید شاخص برای نشان دادن میزان فساد اکسیداتیو در روغن‌ها و چربی‌ها است. برای روغن‌های سالم این اندیس باید زیر 6 باشد. طبق استاندارد دیگری تا عدد10 هم قابل قبول است

 

آکرولئین: ماده‌ای سمی است که بر اثر روغن داغ شده و سوخته تولید می‌شود.

پیوندها

تمام حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف‌سرویس‌های تهران می باشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی به همراه دارد.
© rst-teh.ir All rights reserved 2016